Кожна двадцята новина у херсонських медіа присвячена волонтерам та їхній роботі, і жоднаи новина на цю тему не має ознак замовності.
Такі висновки можна зробити за результатами моніторингу п’яти херсонських медіа, який з 9 по 13 січня 2023 року провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 556 повідомлень таких видань: Херсон онлайн, Суспільне: Херсон, Типовий Херсон, Вгору та Кавун.city.
Згідно із методологією дослідження, проводився аналіз частки новин, що стосуються волонтерських ініціатив. Окремо визначалася географія проєктів та наявність в новинах про волонтерсво ознак замовності.
Темі волонтерських ініціатив було присвячено трохи більше 5% новин у медіа, які ми досліджували. При цьому, відсоток таких матеріалів у різних медіа був дуже різним. Так, наприклад, у Типового Херсона за тиждень моніторингу всього 1,5% новин присвятили питанням волонтерства, а у Кавун.city, вдесятеро більше, 11,5%. Херсон онлайн присвятив волонтерам 6,5% новин, Вгору 7,4%, а Суспільне — майже 8%.
Частіше за все, херсонські медійники писали новини про місцеві або регіональні волонтерські ініціативи (організації, об’єднання тощо). Таких новин виявилося 47% від всіх новин про волонтерів.
Це були матеріали про акцію благодійного фонду «Support Kherson», члени якого не тільки допомагають мешканцям деокупованих територій, але й вирішили підтримати тих, хто тимчасово живе в окупації на лівому березі Херсонщини.
Або про потужну місцеву ініціативу “Котики-патріотики”, яка вже 11 місяців допомагає херсонцям, чи місцевих велосипедистів, які стали волонтерами.
Активно у медіа висвітлювали акцію, яку влаштували працівники херсонського футбольного клубу “Кристал”. Футболісти та клуб у соціальних мережах продають знакові та цікаві особисті речі або ігрову форму футболістів, а гроші спрямовують на допомогу фанатам клубу, які зараз воюють на фронті.
Індивідуальні волонтерські ініціативи, про які писали херсонські медійники, як правило, були повʼязані із тими, хто робить щось своїми руками, а гроші спрямовує на благодійність, таким чином допомагаючи землякам. Таких новин було 12%.
У медіа писали про Олену Піменову, яка випускає креативні футболки та варить смачні джеми або Ганну Макарову, яка вчить дітей.
Були і непересічні історії, як, наприклад, про волонтера Олега Марчука, який повернувся у рідну, повністю зруйновану Олександрівку, і врятував спортивні нагороди з розбитої росіянами школи.
Були і трагічні новини, як от про новокаховського волонтера Сергія Федоренка, якого фактично вбили росіяни.
Майже 21% від загальної кількості новин про волонтерів херсонські новинарі присвятили роботі всеукраїнських волонтерських ініціатив та 17% – міжнародним волонтерським ініціативам.
Так, з міжнародних гуманітарних організацій частіше за всіх згадували у новинах Червоний Хрест та ООНівські структури, які допомагають Херсону та громадам на звільнених територіях.
А Суспільне, наприклад, розповіло про чудову історію, коли волонтерами стали румунські журналісти. Вони привезли допомогу родині, яка пережила окупацію в Херсоні. Журналісти знімали цю родину у листопаді, відразу після звільнення Херсона, і зараз допомагають цій родині.
Загальноукраїнські фонди відзначилися у тиждень, коли проводився моніторинг, встановленням перших мобільних укриттів, які мають рятувати життя херсонцям, яких росіяни щодня обстрілюють з лівого берегу. Їх встановили активісти БФ “Юність 2.0” у рамках проєкту SafePlace4UA.
Також у новинах багато розповідали про лікарів. Наприклад, про те, що до Нововоронцовки прибула команда проєкту «Медичний десант» благодійного фонду «КОЛО».
Також в медіа опублікували декілька новин про одеський гуманітарний штаб, який допомагає Херсонщині.
Треба відзначити, що за цілий тиждень моніторингу ми зафіксували лише одну новину з непідконтрольної Україні території Херсонщини, в якій згадувалися волонтери. Ці люди не допомагають гуманітарною допомогою, але роблять важливу справу, підтримуючи земляків жовто-синіми символами, які вони чіпляють на вулицях.
Як розповіла декілька тижнів тому ексдепутатка Херсонської міської ради Оксана Дьякова, такі символи дуже важливі для тих, хто живе в окупації. “Ідеш зранку, а на стіні хтось намалював маленький український прапорець. І так стає на душі приємно. Хочеться жити”, – згадала вона власний досвід життя в окупації.
Загалом, маємо відзначити, що темі волонтерства у херсонських медіа присвячено відносно багато новин, хоча, очевидно, що ньюзмейкерами не стали навіть половина ініціатив та організацій, які працюють на благо Херсонщини та херсонців, тож працювати колегам є над чим.
Також слід зазначити, що під час моніторингу ми не зафіксували жодної новини про волонтерів із ознаками замовності.
Сергій Нікітенко, регіональний представник Інституту масової інформації у Херсонській області