На першій сесії Верховної Ради VII скликання було зареєстровано Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про інформацію» (у новій редакції) та Закону України «Про доступ до публічної інформації» для розгляду в другому читанні.
На думку директора «Центру Політичних Студій та Аналітики» Віктора Тарана, законопроект потрібно приймати якнайшвидше, однак, за його прогнозами, раніше, ніж навесні, ці зміни не запрацюють. Крім того, наразі необхідно замислитись про те, що цей проект вирішує далеко не всі проблеми з доступом до публічної інформації, які виникають при неузгодженості з іншими законодавчими актами. Оскільки практика реалізації права на доступ в Україні за останні півтора роки виявила інші проблемні місця, зокрема в земельних питаннях та питаннях, що стосуються витрачання бюджетних коштів. «Складається таке враження, що для повноцінної реалізації права на доступ в Україні, чиновникам необхідно прямо прописувати весь перелік публічної інформації, що є відкритою», – говорить Віктор Таран.
В свою чергу, експерт ЦПСА з питань державних закупівель Гліб Канєвский зазначає, що зміни, передбачені даним законопроектом, є «кроком вперед для сфери відкритості держзакупівель, оскільки публічні органи протягом часу дії Закону про Доступ нерідко закривали інформацію, посилаючись на інші нормативно-правові акти. Для прикладу: в законопроекті чітко вказано, що органи прокуратури мають надавати відповіді на запити відповідно до Закону про Доступ. Більш того, в законопроекті передбачено посилення фінансової відповідальності посадових осіб за приховування інформації про рух державних грошей. Певним чином, такі законодавчі ініціативи починають піднімати завісу таємниці витрачання бюджетних коштів». Таким чином, цей законопроект є наслідком практичного застосування в Україні молодого Закону «Про доступ до публічної інформації». На практиці це означає, що автори законопроекту конкретно вказують органам влади діяти в межах Закону про Доступ.
Серед зауважень, висловлених Головним науково-експертним управлінням, були думки про те, що законопроект не охоплює «всіх питань щодо приведення у відповідність законодавчих актів України із зазначеними інформаційними законами, що є його кінцевою метою. Так, наприклад, проект не містить змін до відповідних кодексів, що звільняють посадових та службових осіб від відповідальності за розкриття суспільно необхідної та іншої важливої інформації, що передбачено статтею 11 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та статтею 30 Закону України «Про інформацію».
Нагадуємо, що Кабінет Міністрів України мав внести на розгляд Верховної Ради законопроект щодо приведення законів України у відповідність із Законом «Про Доступ до публічної інформації» ще влітку минулого, 2011 року. Адже згідно з Законом про Доступ, Уряду відводилось на це два місяці з дня набрання чинності цього Закону. Однак вперше на розгляд Верховної Ради законопроект потрапив лише в середині травня 2012 року, і лише 6 вересня 2012 року його було прийнято в першому читанні та доручено Комітету з питань свободи слова та інформації доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням зауважень і пропозицій та внести його на розгляд парламенту в другому читанні.
Слизьконіс Дарія, ЦПСА