За багато тижнів моніторингу ми бачили різні вигадки, але ця історія змогла нас здивувати. А все – через вибори та маніпулятивну соціологію, про яку ми розповідали у попередньому дайджесті. До речі, почитати його можна тут.
Перша фейкова сторінка
Після того, як ми написали про сумнівне соціологічне дослідження, яке оприлюднили на сторінці політичної партії «Нам тут жити» та у ЗМІ, у Фейсбуці з’явилася сторінка Придніпровський центр міжнародних досліджень та співробітництва (ПЦМДС). Дата її створення – 29 вересня.
Того ж дня, з інтервалом у декілька хвилин, на сторінці з’являється низка публікацій про результати соціологічних досліджень відомих організацій: групи «Рейтинг», Київського міжнародного інституту соціології, центру SOCIS.
А через кілька годин на сторінці публікують допис із застереженням: «Обережно, FAKE NEWS». В ньому директор Придніпровського центру міжнародних досліджень та співробітництва В’ячеслав Сергєєв нібито звертається до аудиторії з заявою про те, що їх Центр не проводив жодного соціологічного дослідження на Херсонщині.
«Це навмисна провокація, використання імені Центру у власних цілях», – пише автор публікації і обіцяє звернутися до поліції, якщо інформацію про дослідження не буде спростовано.
Що не так зі сторінкою?
Вона має низку ознак штучно створеного майданчика під вибори для просування потрібної інформації проти конкурентів.
Як ми уже з’ясували в минулому дайжесті, громадська організація ПЦМДС дійсно є в реєстрі юридичних осіб. Вона зареєстрована у Дніпрі в 2016 році. Хоча сторінка у Фейсбуці створена лише кілька днів тому.
Номер телефону на сторінці схожий на той, що вказують представники ПЦМДС у реєстрі юридичних осіб з відмінністю в останніх чотирьох цифрах, які просто переставлені місцями.
В описі до сторінки у Фейсбуці вказано: «ГО “ПЦМДС” – соціологічна компанія в сфері дослідження солціально-економічних та політичних настроїв населення України». Як ви зрозуміли, такої соціологічної компанії не існує, а однойменна ГО не займається такими дослідженнями.
На момент виявлення на сторінці не було читачів та уподобань, але невдовзі з’явилось кілька поширень останнього допису.
Висновок: це фейкова сторінка ГО «ПЦМДС» через яку вкидають фейкове звернення про фейкове соціологічне дослідження.
Друга фейкова сторінка
Заплуталися? А це ще не все.
Найімовірніше, автори попередньої фейкової сторінки причетні до ще однієї, дуже подібної. Вона має таку ж назву, тільки з абревіатурою: ГО «Придніпровський центр міжнародних досліджень та співробітництва».
Про неї варто розповісти окремо, бо, насправді, саме її ми виявили першою завдяки рекламі дуже схожого допису з нібито зверненням директора ГО «ПЦМДС».
Ця сторінка має ті ж ознаки фейковості, що й попередня, вона створена 30 вересня. Тільки цього разу автори вирішили не напружуватися, навіть не додали жодного допису, крім згаданого «звернення». Саме цей допис вони почали рекламувати у Фейсбуці з потенційним охопленням у 10-50 тисяч користувачів.
Однак невдовзі соцмережа заблокувала рекламу як невідповідну її політикам. Очевидно, вона не була позначена як політична. Тому деякі користувачі почали поширювати вже не сам допис з фейкової сторінки, а його скріншот. Як ви, мабуть, теж здогадалися, такі дописи поширили люди, наближені до конкурентів кандидата від партії «Нам тут жити».
Про ГО «ПЦМДС» і соціологічні дослідження
Як ми уже повідомляли, жодних слідів публічної діяльності цієї організації, тим більше у сфері соціологічних досліджень, не виявлено. Не має такого виду діяльності і в реєстраційних даних ГО станом на 1.10.2021.
Ми звернулися за вказаним у реєстрі номером телефону ПЦМДС, де з нами поспілкувався Павло Петров – колишній член цієї ГО. Він підтвердив, що організація давно не займається громадською діяльністю і була створена для підтримки ідеї співробітництва України і НАТО.
Про жодні соціологічні дослідження ПЦМДС йому не відомо.
Загальний висновок
Сподіваємось, ви не заплутались остаточно і дочитали цю історію до кінця.
В залишку маємо таку комбінацію: ми виявили сумнівне соціологічне дослідження, поширене політичною партією перед виборами – їх політичні конкуренти взяли цю інформацію, щоб спростувати це дослідження – зробили це від імені фейкових сторінок – поширили кілька своїх фейків.
Будьте уважними до деталей і тренуйте критичне мислення!