«Тепловий апокаліпсис» та піар за чужий рахунок: маніпуляції херсонських медіа

«Тепловий апокаліпсис» та піар за чужий рахунок: маніпуляції херсонських медіа
19 сентября

Майже кожна десята новина у херсонських медіа містить маніпуляції. Переважна більшість маніпуляцій (95%) присвячені місцевим виборам і мають ознаки немаркованої політичної реклами. Такі результати моніторингу найпопулярніших онлайн-медіа та телеканалів Херсонщини, який проводився в рамках проекту INFOCRIME.

Зафіксовані 3 фейки: неправдиві соціологічні дані, астрологічні прогнози про закінчення війни на Донбасі та «павук без тіла в Антарктиді».

У період з 7 по 13 вересня аналітики проєкту INFOCRIME моніторили новини 10 найпопулярніших місцевих онлайн-медіа (Херсон онлайн, Любимый Херсон, Мій Херсон, Херсонці, Херсонщина за день, Херсон нет, Вгору, Перший регіональний, Новий день, Херсонщина 24) та 4 телеканали (Херсон плюс, ВТВ плюс, Твій плюс, Суспільне: Херсон). Загалом було проаналізовано 955 медіаповідомлень.
Всього в ході аналізу було зафіксовано 93 матеріали (9,7% від загальної кількості), що мали в собі ознаки маніпуляцій. З них 3 містили фейки.

Маніпуляція «Тепловий апокаліпсис»

Одразу в трьох херсонських онлайн-виданнях (Перший регіональний, Херсон.net та Херсон Онлайн) вийшов матеріал з ознаками замовності під однаковим заголовком «Игоря Колыхаева беспокоит подготовка Херсона к отопительному сезону». У тексті поширюється заява з Facebook-сторінки кандидата на посаду мера Херсона, народного депутата з групи "За майбутнє" Ігоря Колихаєва.

Уже в перших абзацах тексту міститься маніпуляція: «Опалювальний сезон 2019-2020 став найгіршим за останні роки в нашому місті, таким собі «тепловим апокаліпсисом».

Твердження «тепловий апокаліпсис» не відповідає дійсності. За інформацією, наданою херсонським міським головою на запит аналітиків Проєкту, "опалювальний сезон 2019 - 2020 років в місті Херсоні в цілому пройшов стабільно". Всі заклади соціально-культурного призначення та будинки житлового фонду були забезпечені послугами з теплопостачання, котельні працювали задовільно, параметри теплоносія відповідали нормативним... Обладнання котелень та теплових пунктів відпрацювало стабільно, без крупних аварій».

Тому з «тепловим апокаліпсисом» пан Колихаєв використав технологію маніпуляції перебільшення.

Відрізнити таку маніпуляцію складно, але можливо. По-перше, завжди треба пам'ятати про передвиборчу кампанію і гучні заяви. А по-друге, критично ставитися до заяв, які не посилаються на офіційні документи чи статистичні дані. В даному випадку Ігор Колихаєв не посилається на такі дані і просто робить голослівну заяву.

Фейк "71% українців не вистачає миру"

Ймовірний кандидат на посаду міського голови Херсона від партії Херсонці Василь Федін схибив у соціологічних даних, висловлюючись стосовно найбільших проблем українців.

На своїй Facebook-сторінці Федін заявив: «Для того, чтобы достичь мира в стране надо идти вперед и не обращать внимания на мнения отдельных политиков и активистов, которые зарабатывают на войне. Согласно соцопросов, 71 % украинцев отметили, что сегодня Украине больше всего не хватает мира».

І дезінформував нас. Насправді, останні опитування соціологічної групи «Рейтинг» засвідчують, що військові дії на Донбасі є найважливішою проблемою для 43% українців.

Але це не завадило виданню «Херсон онлайн» слово в слово опублікувати заяву Федіна з даними без посилання на джерела досліджень.

Нагадуємо, що оцінювати будь-які дані, будь-яких опитувань слід крізь призму людей, які їх озвучують, та компанії, які їх проводять. Не слід довіряти маловідомим компаніям. Зазвичай, серйозні соціологічні компанії дуже обережні у своїх заявах і дорожать репутацією.

З базою псевдосоціологів можна ознайомитися на спеціалізованому сайті Тексти.

Оприлюднені дані без посилання на те, хто і коли проводив дослідження, треба сприймати критично.

Така ж ситуація із псевдо науковими публікаціями та пророцтвами.

Фейк "Пророцтво астролога"

7 вересня сайт Херсон Онлайн опублікував матеріал «Астролог спрогнозировал, когда на Донбассе завершатся военные действия». У ньому астролог Влад Росс прогнозує, що широкомасштабних бойових дій не буде, а Зеленський домовиться з Путіним.

Експерти проекту вважають ці прогнози фейком. Тож ми рекомендуємо аудиторії оминати політичні прогнози від астрологів, віщунів та інших людей, чиї слова не можна перевірити.

Маніпуляція "Піар за чужий кошт"

Майстер-клас із піару на чужих здобутках показав Ігор Колихаєв. 8 вересня телеканал «ВТВ плюс» показав сюжет під назвою «Створюють свято». На фоні кадрів з міжнародного фестивалю ГогольFest, який нещодавно пройшов у Херсоні, кандидат у мери Ігор Колихаєв розповідає про те, як його команда «створює фестивальну мапу нашого міста».

Згодом сюжет з YouTube каналу «ВТВ плюс» та відповідну публікацію у Facebook видалили. Але експерти проекту зберегли скріншоти записів у соцмережах. Та й спостерігачі громадянської мережі ОПОРИ встигли зберегти відео та викласти його на своєму Youtube-каналі.

Додаткова перевірка експертів проекту встановила: Ігор Колихаєв не має жодного відношення до організації і проведення ГогольFest. Це підтвердили організатори фесту в коментарях у соцмережі. Масштабний культурний захід був проведений за кошти агенції США з міжнародного розвитку USAID, коштів обласного бюджету та за підтримки міської ради Херсона.

Тему «фестивальної мапи» команда Колихаєва продовжила в інших матеріалах з ознаками замовності і під однойменними заголовками.

Слід пам'ятати, що організатори різноманітних заходів, як правило, повідомляють про своїх партнерів та спонсорів: через зовнішню рекламу або офіційний сайт. Тому перевірити таку маніпуляцію нескладно.

Маніпуляція "Знову міст"

На бюджетних коштах піарилися й інші кандидати в мери: Юрій Кирилов та Володимир Сальдо. Маніпулятивні заголовки і ніякого відношення до справи - так запам'яталися новини про відомий херсонський довгобуд - мостоперехід між районами міста Таврійським та ХБК.

Кандидат від «Слуги народу» на посаду міського голови Херсона Юрій Кирилов вирішив похвалитися у Facebook тим, що «Веpxoвна pада пpиймає в пеpшoмy читанні зміни дo деpжавнoгo бюджетy та виділяє на мoстoпеpеxід 300 млн. гpн», хоча остаточне рішення нардепи ухвалили лише через тиждень, 17 вересня. І до рішення парламенту Кирилов не має жодного відношення. Попри це, відповідний матеріал вийшов у херсонських газетах. Щоправда, там цю інформацію маркували як рекламу.

Газета "Гривна" №37 від 9 вересня

А ще за тиждень до цього херсонські ЗМІ написали, що мостоперехід почали знову будувати завдяки депутату Херсонської міської ради з фракції "Наш край" Володимиру Сальдо.

Це типова маніпуляція, яку легко зрозуміти, якщо знати розподіл повноважень у державі. Ознайомитися з цим можна в матеріалах профільних громадських органзацій та ініціатив, які намагаються пояснювати виборцям, чому Президент не може будувати дороги, а депутат міської ради - мости.

Маніпуляція "Вигадані досягнення"

Ймовірний кандидат на посаду Херсонського міського голови від однойменного блоку Володимир Сальдо продовжив піаритися на неіснуючих досягненнях. Як і тиждень тому, він продовжив розповідати читачам ЗМІ у матеріалах, які містять в собі ознаки немаркованої реклами, про свої політичні досягнення.

Так, розповідаючи про голосування в міській раді за питання про надання в оренду земельної ділянки місцевому суднозаводу, Володимир Васильович натякнув, що домігся повторного голосування за це питання. Насправді, депутат Сальдо зробив технічну річ - запропонував повернутися до розгляду питання. Але казати про якусь особливу заслугу - звичайна маніпуляція. Такі матеріали ми виявили у п'яти ЗМІ (Любимий Херсон, Херсонщина за день, Херсонці, Херсон Онлайн та Перший регіональний) .

Така ж ситуація із вигаданими досягненнями. Перевірити їх важко, особливо у вирі великої кількості інформаційних повідомлень, але розуміючи розподіл повноважень, це зробити буде легше.

Фейк «Павук без тіла»

Дотепний фейк помітили у виданні «Вгору». І здивувалися, адже онлайн-газета має хорошу репутацію серед херсонських медій і, загалом, недаремно користується слоганом «висока журналістика».

Але не цього разу. Видання опублікувало новину з клікбейтним заголовком: «Павук без тіла та гігантський черв'як: в Антарктиді знайшли нових дивовижних істот».

В матеріалі не вказані першоджерела, імена вчених, час, точне місце знахідки. В мережі подібну інформацію ми знайшли ще у двох сумнівних виданнях (Лента.юа, ІА 1News), але теж без посилань на факти дослідження, які можна перевірити.

Інформація про цих павуків була відома ще у 2006 році. Насправді, вони мають тулуб, хоча й невеликий. В даному випадку мав місце неякісний переклад з англійської.

Передвиборча кампанія набирає обертів, а ми спостерігаємо за інфопростором, готуємо черговий аналіз і будемо розказувати вам про важливі кейси. Сподіваючись, що наступного тижня херсонські медіа зменшать кількість маніпуляцій і не будуть обманювати читачів через приховану політичну рекламу та поширювати гучні заяви політиків.

Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністе?рства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії. 

Контакти: infocrimekherson@gmail.com

Наша сторінка у Facebook: https://www.facebook.com/infocrimekherson/

 

 

Новости по теме
Комментарии (0)

Новости

c8
пап