Опора про підсумки першого місяця виборчої кампанії на Херсонщині

Опора про підсумки першого місяця виборчої кампанії на Херсонщині
5 июля

Незважаючи на те, що вибори до Верховної ради позачергові, ми можемо констатувати розгортання кампанії задовго до офіційного старту та реєстрації кандидатів. Так, на території декількох округів діяльність кандидатів, яка спершу носила характер благодійної, трансформувалась в агітаційну. Найактивніше і задовго до розгортання виборчого процесу діяли кандидати мажоритарники. Фактично на території кожного з п'яти округів ми мали 2,3,4 потенційних кандидати з достатньо активною передвиборчою діяльністю ще весною 2019-го року. Водночас діяльність політичних партій у порівнянні з активністю мажоритарників виглядає достатньо мляво і переважно сфокусована на дистанційних формах взаємодії з виборцями (розміщення статей у ЗМІ та зовнішня реклама).

Ми змушені констатувати, що Херсонщина продовжує залишатися в кінці рейтингу зацікавленості у національних партійних лідерів та політичних сил. Так, впродовж червня не відбулось офіційних візитів лідерів партій, які за даними соціологічних опитувань мають шанс потрапити у парламент.

Етап реєстрації кандидатів був проведений з дотриманням встановлених законодавством строків. На Херсонщині виявило бажання балотуватися до Верховної Ради 74 кандидати: ВО 182 - 19 кандидатів; ВО 183 - 18 кандидатів; ВО 184 - 10 кандидатів; ВО 185 - 12 кандидатів; ВО 186 - 15 кандидатів. З них 65 чоловіків та 9 жінок. Наймолодший кандидат зареєстрований на 182-му окрузі - самовисуванець Сергій Голінько (23 роки), а найстарший на 18му окрузі - самовисуванець, екс голова Херсонської ОДА Микола Костяк (64 роки). Середній вік кандидатів на округах складає 46 років. «Покрити» всі округи кандидатами вдалось таким політичним силам як «Слуга Народу», ВО «Батьківщина» та «Опозиційний блок». У процесі реєстрації виникали лише поодинокі відмови ЦВК у реєстрації кандидатів. Наприклад відмова Ігорю Семенчеву та Володимиру Сальдо. Перший вирішив дану проблему переоформивши документи, а другий скористався судом.

Із 74 зареєстрованих кандидатів своїм правом на визначення довіреної особи скористалися лише 35 чоловік. Найбільше довірених осіб зареєстровано кандидатами в народні депутати по 186-му округу (25). На другому місці 182-ий округ (20 довірених осіб). Кандидати по 185-му округу зареєстрували 17 довірених осіб, по 183-му - 16, та найменше - 14 - у кандидатів по 184-му округу.

Для окружних комісій 7 виявилось магічною цифрою - у 4 з 5 комісіях впродовж червня- початку липня було змінено по 7 представників. Лише 185-та ОВК за цей час оновилась на 5 осіб. З 33 змін членів комісій майже третина стосувалась керівного складу - голови були замінені 6 разів, заступники 1 раз, секретарі 5 разів. Найбільша «текучка» кадрів спостерігалась у ОВК № 185 - голова та секретар комісії змінювався по 2 рази та в ОВК № 186, де голову комісії міняли 3 рази, що врешті-решт призвело до втрати квоти «Інтернет партією» і зараз склад комісії менше на 1 особу, ніж це було при створенні.

Одним з викликів для рівного виборчого процесу для всіх кандидатів є застосування значної частини політиків технологій матеріальної мотивації виборців. На території всіх округів ми маємо справу з активним застосуванням благодійних фондів та громадських організацій у заходах, які мають ознаки непрямого/прямого підкупу виборців. Доволі часто навіть назви фондів носять імена кандидатів. Серед лідерів по «виборчій благодійності» ми можемо назвати Євгена Рищука (ВО 186), Павла Філіпчука (ВО 185), Ігоря Колихаєва (ВО 184), Вегандза Мясникяна (ВО 185), Івана Вінника (ВО 184), Василя Зеленчука (ВО 186), Садіяра Мамедова (ВО 182). На жаль, дані недобросовісні форми ведення передвиборної боротьби не завжди можуть бути ефективно попереджені правоохоронними органами, враховуючи використання кандидатами третіх юридичних осіб. Кандидати в депутати украй ретельно поставились до більшості календарних дат, що припадають на червень, охопивши благодійно-агітаційною діяльністю виборців на території всіх округів. День дитини, день молоді, день медичного працівника, день працівників водного господарства, випускні - жодну з дат не оминули увагою кандидати.

За результатами моніторингу в червні 2019-го року ми можемо констатувати, що адміністративний ресурс на позачергових виборах не носить централізований, системний характер та не є масштабним. Це продовження достатньо позитивної тенденції, але локальні прояви зловживань адміністративними ресурсами досі не втратили свою актуальність. Так, по ряду округів складається місцева практика супроводу зустрічей кандидата представниками органів місцевого самоврядування (Ігор Колихаєв - 184 округ), залучення керівників районних державних адміністрацій, районних рад та голів ОТГ до агітації за кандидата (Іван Вінник - 184 округ).

Кандидати в народні депутати по 186-му округу Євген Рищук (самовисуванець) та Олександр Яковлєв (Об'єднання «Самопоміч») використовують у власному піарі фінансову допомогу храму та релігійні спільноти. 29 червня в місцевих ЗМІ з'явилося повідомлення, що кандидат в народні депутати України по 186-му округу Євген Рищук «допоміг збур'ївчанам відремонтувати дах місцевого храму». У матеріалі йдеться про святкування дня Конституції в селі Нова Збур'ївка «за ініціативи Євгена Рищука та голови Новозбур'ївської ОТГ Таїсії Самойленко», а також цитується протоієрей Успенського храму Вячеслав Стрельцов, який висловлює підтримку кандидату. А конкурент Рищука по 186-му округу, кандидат в народні депутати Олександр Яковлєв (Об'єднання «Самопоміч») 30 червня зустрівся з прихожанами християнської церкви «Слово істини» в селищі міського типу Каланчак, яким він розповів про свою роботу на посаді голови Скадовської міської ради, про свій намір стати народним депутатом України та просив «благословення».

Особливо активно власний адміністративний статус та його можливості використовували чинні народні депутати та депутати Херсонської обласної ради. Це стосується не тільки участі у публічних заходах із реалізації державних або місцевих програм розвитку або соціального захисту населення, але і використання державного та місцевого бюджетів для власного піару. Так трагедія з підтопленням у Олешківському районі активізувала депутатську/агітаційну діяльність 3 кандидатів по 186-му округу, які мають суттєві важелі впливу на обласний та місцевий бюджети: Сергій Рибалко, Євген Рищук та Василь Зеленчук активно почали застосовувати власний статус обласних депутатів. Олександр Співаковський, користуючись власним статусом народного депутата та спеціалізації на освіті, став незмінним атрибутом зустрічей педколективів з батьками учнів у школах 182-го округу. Чинні народні депутати Олександр Співаковський, Юрій Одарченко, Іван Вінник та Сергій Хлань активно використовували закупівлі за державний кошт як тему для агітації.

ОПОРА вчергове звертає увагу на відсутність практичного розмежування між виконанням повноважень чинними народними депутатами України та їхньою агітаційною активністю у статусі кандидатів на позачергових виборах. Це наділяє чинних народних депутатів України неконкурентними перевагами у виборчому процесі за рахунок участі в офіційних заходах органів влади, представництвом у ЗМІ та можливості фінансування прихованої агітації не за рахунок коштів виборчих фондів.

В червні 2019-го року агітаційна активність партій не була надто інтенсивною, обмежуючись зовнішньою та медійною рекламою. Лише 7 політичних партій використовували більше ніж 1-2 інструментів/каналів агітації. На території Херсонської області це «Європейська солідарність», «Опозиційна платформа - За життя», «Батьківщина», Радикальна партія Олега Ляшка, «Голос», «Опозиційний блок», «Українська стратегія».

Загалом публічна передвиборча діяльність партій впродовж першого місяця кампанії не була насичена подіями та заходами на регіональному рівні. Найменш розповсюдженим сегментом агітації з боку всіх потенційних суб'єктів стала пряма робота з виборцями.

Натомість кандидатами на одномандатних округах розвинуто достатньо високий рівень активності, яка здебільшого будується на комбінуванні зовнішньої реклами та «джинси» у ЗМІ, зустрічей з виборцями та «виборчої благодійності». Серед лідерів по активностям на території 182-го округу - Павло Білецький, Олександр Співаковський, Садіяр Мамедов, Василь Федін; 183-ій окург - Ігор Семенчев, Юрій Одарченко, Михайло Опанащенко; 184-ий округ - Ігор Колихаєв, Іван Вінник; 185-ий округ - Сергій Хлань, Павло Філіпчук, Олександр Кістечок, Вегандз Мясникян; 186-ий округ - Євген Рищук, Василь Зеленчук, Сергій Рибалко, Федір Негой.

Важливо відзначити, що кандидати найрейтинговішої за даними опитувань громадської думки партії «Слуга народу» лише у кінці червня почали незначні активності. Особливістю даних виборів стала і значна «мімікрія» кандидатів під візуальний стиль даної політичної сили. Зокрема неоднаразово у заявах чи використанні впізнаваного візуального стилю партії «Слуга народу» були помічені Євген Рищук, Ігор Семенчев, Кирило Стремоусов.

Випадки «чорного піару» чи пошкодження зовнішньої реклами фіксувались щодо Івана Вінника (ВО 184), Сергія Хланя (ВО 185), Євгена Рищука (ВО 186), Юрія Одарченка (ВО 183), Михайла Опанащенка (ВО 183).

Червень відзначився чіткою тенденцію до зростання кількості матеріалів з ознаками передвиборчої агітації в ЗМІ. Загалом у друкованих засобах масової інформації було розміщено більше 350 матеріалів, динаміка зростання яких була наступною: перший тиждень - 18%, другий тиждень - 24%, третій тиждень - 23%, четвертий тиждень - 35% від загальної кількості. Майже 100 % статей з ознаками замовності та «джинси» не маркується редакціями згідно вимог законодавства. Лідером з розміщення «джинси» є 185-ий округ, де було розміщено половину із загальної кількості матеріалів. Найменше фіксується у «міських» округах - 182-му та 183-му з їх 5% та 6% відповідно. Але це пов'язано не стільки з дотриманням норм закону, а лише з різною кількістю ЗМІ. Наприклад, на території 185-го округу 10 видань, а на території 182-го - 2. Як і в сфері активності загалом, так і в розміщенні матеріалів з ознаками замовності лідерами є кандидати мажоритарники, їх частка досягла 83%, натомість на всі політичні партії приходиться лише 17%.

Серед партій лідером по поширенню матеріалів в ЗМІ стала Радикальна партія Олега Ляшка, на другому місці «Батьківщина», на третьому - «Опозиційна платформа - За життя», на четвертому - «Українська стратегія», на п'ятому - «Опозиційна партія». З політичних сил лише «Батьківщина» та Радикальна партія вийшли за межі друкованих видань обласного центру та намагались розміщувати свої матеріали у газетах інших трьох округів. Але навіть їм до рівня поширення та охоплення мажоритарників було дуже далеко.

Щодо кандидатів на округах, то і інтенсивність, і кількість, і намагання адресно підходити до меседжів зробила лідерами наступних кандидатів: Ігор Колихаєв та Павло Філіпчук - по 18% від загальної кількості «джинси». На другому місці чинний депутат Сергій Хлань - 15%, на третьому його колега по парламенту Іван Вінник - 13%, на четвертому також двоє - самовисуванці по 185-му округу Олександр Кістечок та Вегандз Мясникян з 8%. Окрім того, кандидати намагаються розвивати і «власні» друковані ЗМІ. Так, Василь Зеленчук, Євген Рищук, Ігор Колихаєв активно поширюють власні видання, а Юрій Одарченко одним з першим запустив спецвипуск в обласному виданні.

Довготермінові спостерігачі ОПОРИ впродовж червня активно взаємодіяли із територіальними підрозділами Національної поліції України з питань фіксації та правової оцінки порушень виборчого законодавства. Станом на 3 липня до підрозділів поліції Херсонської області надійшло 76 повідомлень щодо порушень, пов'язаних з виборчим процесом. За фактами, що підтвердилися, працівниками поліції були складені 32 адміністративних протоколи. Також Каховським відділом поліції на основі звернення спостерігачів ОПОРИ проводиться досудове розслідування кримінального провадження щодо можливого підкупу виборців.

27 адміністративних протоколів складені за ознаками ст. 212-13 КУпАП (виготовлення або замовлення на виготовлення друкованих матеріалів передвиборчої агітації без відповідних реквізитів), 5 адміністративних протоколів складені за ст. 212-10 КУпАП (порушення обмежень щодо ведення передвиборної агітації, агітація в день проведення референдуму). Також 3 повідомлення перевіряються в рамках кримінального провадження, відкритого за ч. 3 ст. 160 Кримінального кодексу України «Підкуп виборця, учасника референдуму». Слід зазначити, що якщо «доклейка» інформації про вихідні дані вже стала майже традиційною, то зі спробами зафарбувати прізвище кандидата спостерігачі ОПОРИ зіштовхнулися вперше (випадок з білбордами Сергія Хланя, 185-ий округ).

Новости по теме
Комментарии (0)

Новости

шипшина