«Джинса», популізм і сумнівна соціологія: медіаактивність херсонських політиків на початку жовтня

«Джинса», популізм і сумнівна соціологія: медіаактивність херсонських політиків на початку жовтня
13 октября

У період з 5 по 11 жовтня аналітики Проєкту проаналізували 1201 медіаповідомлення. Найбільше маніпулятивних матеріалів стосуються місцевих виборів і мають ознаки «джинси» – 91%. Ще 7% новин мають ознаки прихованої комерційної реклами. Також ми зафіксували 2 фейки, пов'язані з недостовірними соціологічними даними.

Маніпулятивна соціологія 

Протягом попереднього тижня в інформаційному просторі Херсона з'явилося кілька матеріалів з ознаками фейкової соціології. Оприлюднені рейтинги кандидатів на посаду міського голови Херсона вкрай різняться.

Видання «Херсон онлайн» опублікувало новину з посиланням на сайт Інформатор, у якій йдеться про результати соціологічного опитування, нібито проведеного Українським інститутом моделювання, статистики і соціології. 

«Херсонцы определились с лидером мэрской гонки и кратно увеличили симпатии к кандидату от Партии Шария», – йдеться у публікації. 

Лідерами мерських перегонів, згідно оприлюднених даних, є Володимир Сальдо (партія «Блок Володимира Сальдо») – 30,5%, Ігор Колихаєв («Нам тут жити») – 25%, Юрій Кирилов («Слуга народу») – 10,7%, Михайло Опанащенко («ОП – ЗЖ») – 9,3%, Микола Кононенко («Партія Шарія») – 6,1%.

Аналітики проєкту Infocrime вбачають у даному матеріалі кілька ознак фейковості. Нам не вдалося знайти повної інформації про Український інститут моделювання, статистики і соціології. Сайт, на який посилаються у новині, не працює. Він був створений у липні 2020 року. Інших згадок про цей інститут або оприлюднених ним інших соціологічних досліджень ми не виявили. За даними аналітичної системи YouControl, юридичної особи з такою назвою не існує. 


Крім того, напередодні публікації тексту до редакторів херсонський онлайн видань зверталися з проханням опублікувати його на своїх ресурсах. Про це повідомив редактор сайти МОСТ Сергій Нікітенко. 

 

Крім того, напередодні публікації тексту до редакторів херсонських онлайн видань зверталися з проханням опублікувати його на своїх ресурсах. Про це повідомив редактор сайту МОСТ Сергій Нікітенко.

 


Також сумнівними є самі результати опитування. Зокрема, акцент на кандидаті від «Партії Шарія». Матеріал з таким самим заголовком і текстом опублікували ще кілька видань: Новости Херсона, Херсонские вести, Апостроф

Кандидат на посаду міського голови Херсона від «Партії Зелених України» Руслан Рубан опублікував на своїй сторінці у Facebook зображення, які підписав як «Результати соцопитувань: рейтинги, Херсон». 

Хто проводив це соцопитування? На чиє замовлення? На якій території? Яким методом? Якою була вибірка і похибка? На жодне з цих питань оприлюднена Рубаном інформація не відповідає. 

Зовсім інші соціологічні дані оприлюднив кандидат на посаду Херсонського міського голови від «Опозиційної платформи – За життя» Михайло Опанащенко. Він посилається на дані Соціологічної групи «Соцпрогноз», які виводять в лідери мерських перегонів саме Опанащенка. 

В публікації політика бачимо вихідні дані опитування, однак інформації про замовника не наведено. Крім того, як і у випадку з Українським інститутом моделювання, статистики та соціології, жодних даних про попередні дослідження загалом існування такої юридичної особи ми не знайшли.

Нагадаємо, у ст. 50 Виборчого кодексу України зазначено: «Підприємства, заклади, установи та організації, що проводять опитування громадської думки, мають право оприлюднювати результати такого опитування, пов’язаного з виборами, з обов’язковим зазначенням часу його проведення, території, яку охоплювало опитування, розміру та способу формування соціологічної вибірки опитаних, методу опитування, точного формулювання питань, можливої статистичної похибки, замовників опитування». 

Маніпуляція з ліхтарями

Вже не вперше кандидат на посаду Херсонського міського голови Ігор Колихаєв маніпулює з даними міського господарства, щоб показати масштабні проблеми та піаритися на своїх ідеях, як їх вирішити. Під час попереднього моніторингу ми виявили маніпулятивні обіцянки Колихаєва про онлайн-сервіси, які вже частково доступні у Херсоні. 

На минулому тижні Колихаєв заявив що в «Херсоні з 25 тисяч ліхтарів працює менше половини». На думку кандидата, «вихід – установка світлодіодних світильників. Вони економніше в 3 рази, світять яскравіше і служать довше». 

Тут ми фіксуємо маніпуляцію з даними. Офіційної інформації про кількість ліхтарів у Херсоні немає. Але з відкритих джерел відомо, що станом на квітень 2020 року, в Херсоні було 43863 світлоточок. Саме на обслуговування такої кількості фонарів  Департамент житлово-комунального господарства Херсонської міської ради провів тендер.

Встановлення світлодіодних фонарів в Херсоні планується за рахунок кредитних коштів. Наразі планується замінити 5000 ліхтарів на нові світлодіодні.

Окрім цього, Колихаєв каже про необхідність встановити камери відеоспостереження з високою розподільною здатністю в місцях масового скупчення людей, на перехрестях. Але програма по встановленню таких камер в Херсоні вже реалізується майже два роки. Передбачається, що за три роки на встановлення камер і закупівлю обладнання, з міського бюджету виділять 8,7 млн. грн.  

Координацію та контроль за програмою виконує ГУ Нацполіції у Херсонській області. На жаль, перевірити ці дані складно, бо вони не опубліковані на офіційних сайтах, що створює простір для маніпуляцій. 

Маніпуляція про легалізацію проституції та легких наркотиків

Василь Федін зманіпулював у себе на сторінці у facebook, вказавши, що відповідав на питання ведучої про легалізацію проституції та легких наркотиків, додавши до цього відео свого виступу. Але насправді, про легалізацію будь-чого в нього не питали. 

Ведуча не питала у Василя Федіна, як він стверджує, про його відношення до того, «що політики у Верховній раді пропонують легалізувати проституцію та легкі наркотики». Ведуча спитала думку Федіна стосовно відео, на якому кандидат в депутати в одну з райрад на Дніпропетровщині від партії «Слуга народу» Сергій Алексейченко вживає канабіс. 

Натомість Федін розповів про «бардак у владі» і  почав казати про те, що «влада на різних рівнях пропонує легалізувати». 

Хоча, в парламенті останнім часом таких заяв не було. За декілька днів до ефіру, в інтерв’ю РБК, голова Національної поліції Ігор Клименко казав про необхідність дискусії про легалізацію проституції. Але в тому ж інтерв’ю він заявив, що виступає проти легалізації легких наркотиків. 

Вода в Крим та  «зовнішнє управління»

Представники місцевої організації партії «Опозиційна платформа – За життя» минулого тижня розповідали виборцям про «зовнішнє управління» та інші пропагандистські штампи. В такому вигляді ці заяви перекочували у ЗМІ у вигляді матеріалів з ознаками замовності. 

Так само ми зафіксували заяву голови облорганізації партії Єгора Устинова про необхідність подачі води в Крим. Цю заяву, зроблену у Генічеську, передрукували херсонські ЗМІ. 

Нагадаємо, за даними аналізу Інституту масової інформації, проведеного на основі моніторингу російських онлайн-медіа, вже протягом 6 років війни російськими медіа просувається наратив про несамостійність України і її залежність від західних партнерів.

Джинса

91% усіх маніпулятивних матеріалів у херсонських медіа мають ознаки прихованої політичної реклами – «джинси». 

Протягом 5 – 11 жовтня чимало таких повідомлень зафіксовано про Володимира Сальдо та презентацію його передвиборчої програми, про Михайла Опанащенка та активність «ОПЗЖ», популістичні заяви від кандидатів цієї партії. Чимало «джинси» публікується і про кандидатів та активність місцевого осередка партії УДАР, про кандидата на посаду міського голови Херсона від «Слуги народу» Юрія Кирилова та заяви від представників цієї партії. Є прихована політична реклама від «Нашого краю», кандидатів від партії «Перемога Пальчевського». Без відповідного маркування та в компліментарному стилі публікуються матеріали про Ігоря Колихаєва: про візит на ТЕЦ, думки про дітей без батьківської опіки, про медицину, про зустрічі з виборцями кандидатів від партії «Нам тут жити» тощо.

Моніторинг охоплює 10 місцевих онлайн-медіа (Херсон онлайн, Любимый Херсон, Мій Херсон, Херсонці, Херсонщина за день, Херсон нет, Вгору, Перший регіональний, Новий день, Херсонщина 24), 2 телеканали (Херсон плюс, ВТВ плюс) та 6 Facebook-сторінок кандидатів на посаду міського голови (Володимир Сальдо, Юрій Кирилов, Василь Федін, Ігор Колихаєв, Михайло Опанащенко, Руслан Рубан).

Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністе?рства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.  

Контакти: infocrimekherson@gmail.com

Наша сторінка у Facebook: https://www.facebook.com/infocrimekherson

 

Новости по теме
Комментарии (0)

Новости

пап